Aktualności

„Jak pisać o osobach LGBT+. Poradnik dla mediów” od Gazeta.pl

O tym, jak pisać i mówić, żeby nie wykluczać i nie dyskryminować osób LGBT+ przypomina Gazeta.pl. Szeroko udostępniany dokument „Jak pisać o osobach LGBT+. Poradnik dla mediów” to zestaw wskazówek przygotowany z myślą o dziennikarzach i dziennikarkach, ale z którego skorzystać może każdy. 

– W Gazeta.pl wierzymy, że słowa mają ogromne znaczenie, dlatego uważamy, że na mediach spoczywa duża odpowiedzialność w opisywaniu zagadnień dotyczących osób LGBT+. Sprawy z nimi związane coraz częściej goszczą na czołówkach, nie wszyscy jednak wiedzą, jak o nich mówić, żeby uniknąć niezamierzonych błędów czy określeń pejoratywnych. Właśnie dlatego powstał poradnik – tłumaczy Wiktoria Beczek, autorka poradnika i dziennikarka Gazeta.pl.

„Jak pisać osobach LGBT+. Poradnik dla mediów” przedstawia zarówno zestaw pojęć, jak i szczegółowe informacje dotyczące wybranych tematów związanych z osobami LGBT+. Można w nim znaleźć m.in. wytłumaczenie, dlaczego zamiast pojęć takich jak „homoseksualiści” czy „środowisko LGBT” powinno się użyć określeń „osoba homoseksualna” i „społeczność LGBT+„, jaka jest różnica między “transpłciowy” a “transseksualny”, czy dlaczego mówimy o „formalizacji” a nie „legalizacji” związków osób tej samej płci.

– Każda redakcja ma albo zaraz będzie miała własne zasady dotyczące mówienia i pisania o osobach LGBT+. Są to jednak często dokumenty wewnętrzne. W Gazeta.pl lubimy dzielić się wiedzą, dlatego zebraliśmy nasze wskazówki i przekazujemy je dziś wszystkim zainteresowanym – tłumaczy Rafał Madajczak, dyrektor kreatywny Gazeta.pl.

Zespół Gazeta.pl dystrybuuje poradnik do redakcji polskich mediów, ale zachęca też swoich czytelników do zapoznania się z nim poprzez pobranie go w wersji pdf. Udostępniony poradnik to kolejny przykład zaangażowania portalu w kwestie ważne społecznie, a co za tym idzie realizacji „Deklaracji Gazeta.pl na nowe czasy”.

BIURO REKLAMY GAZETA.PL

ul. Czerska 8/10
00-732 Warszawa

502 555 459

Marta Salińska

Ekspert Branżowy ds. reklamy internetowej Gazeta.pl