Aktualności

Gazeta.pl z akcją społeczną „Okres w moim życiu”

„Okres w moim życiu” to kampania społeczna Gazeta.pl i inicjatywy TakDlaPodpasek.pl, realizowana wspólnie z Okresową Koalicją i Kulczyk Foundation. Celem akcji jest normalizacja tematu menstruacji oraz zaapelowanie o wprowadzenie do polskich szkół darmowych środków higieny osobistej i edukacji menstruacyjnej. W ramach prowadzonych działań znane Polki opowiadają o akceptacji własnego ciała, o dostępie do podpasek i o tym, jak okres wpływa na ich życie zawodowe.  

Okres wciąż uznawany jest za temat wstydliwy i często bywa ignorowany w przestrzeni publicznej. Tymczasem dostęp do środków higieny menstruacyjnej to podstawowe prawo człowieka, umożliwiające kobietom i dziewczynkom godne życie. Z okazji Dnia Kobiet Gazeta.pl, działając w duchu deklaracji redakcyjnej, wspólnie z inicjatywą TakDlaPodpasek.pl, Okresową Koalicją i Kulczyk Foundation postanowiła rozpocząć rozmowę na temat kobiecego okresu. Do akcji dołączyły znane Polki: Young Leosia, Aleksandra Hamkało, Katarzyna Figura, Agata Młynarska, Anita Sokołowska, Betty Q, Karolina Brzuszczyńska oraz Martyna Kaczmarek. Bohaterki kampanii opowiadają o swoich doświadczeniach menstruacyjnych, pokazując, że to, co się dzieje z naszym ciałem, ma wpływ na każdą sferę życia.  

– To już tradycja, że na 8 marca Gazeta.pl z partnerami przygotowuje odważną i mądrą akcję społeczną – mówi Rafał Madajczak, redaktor naczelny Gazeta.pl. – Akcją „Okres w moim życiu” po raz kolejny pokazujemy, że nasza deklaracja redakcyjna nie jest pustym dokumentem, tylko planem działania. Jestem dumny z tego, że to my będziemy normalizować okres. Liczę, że z czasem do Okresowej Koalicji i Gazeta.pl dołączą też inne media i czołowe marki.  

– 54% nastolatek w Polsce przynajmniej raz nie poszło do szkoły z powodu okresu. 21% dziewczynek musiało zwolnić się z lekcji z powodu braku środków higieny menstruacyjnej. Nie zgadzamy się na to. Czas to zmienić. Wprowadźmy w życie przepisy, dzięki którym we wszystkich polskich szkołach pojawią się darmowe środki menstruacyjne i edukacja na temat zdrowia menstruacyjnego. Mamy na pokładzie Okresowej Koalicji ponad 20 organizacji, które prowadzą działania w tym kierunku. Tylko rozwiązanie systemowe może uchronić dziewczynki przed przerwami w edukacji, nierównością i stygmatyzacją z powodu okresu. Ustawa, która nam to zapewni, jest w Polsce niezbędna – mówi Dominika Kulczyk, prezeska Kulczyk Foundation.  

Kampania „Okres w moim życiu” rozpoczęła się 1 marca od działań teaserowych w przestrzeni miejskiej. W Dzień Kobiet, 8 marca w największych miastach w Polsce pojawią się plakaty z wizerunkami bohaterek akcji. Kampanii towarzyszyć będą ogólnopolskie działania reklamowe – na nośnikach reklamy zewnętrznej, w kinach sieci Helios, w serwisach Gazeta.pl oraz w mediach społecznościowych.   

Poza opowieściami bohaterek kampanii na stronie akcji okreswmoimzyciu.pl można podpisać apel TakDlaPodpasek.pl, który zostanie przekazany polskim parlamentarzystkom i parlamentarzystom.  

Na Gazeta.pl i w serwisach portalu (Kobieta.Gazeta.pl, Weekend.Gazeta.pl, Plotek.pl, Sport.pl, Moto.pl, Kultura.Gazeta.pl, Next.Gazeta.pl, Wiadomości.Gazeta.pl) od 8 marca do końca miesiąca publikowany będzie cykl materiałów dziennikarskich na temat menstruacji. To m.in. rozmowa z psycholożką dr Alicją Długołęcką, felieton autorki książki „Dziewczynki” Weroniki Murek, rozmowa z ginekolożką prof. Marzeną Dębską, rozmowy z zawodowymi sportowczyniami, opracowanie badań pokazujących skalę ubóstwa menstruacyjnego w Polsce, popkulturowy przegląd reklam podpasek czy wywiad z przedstawicielką fundacji Jak Wychowywać Dziewczynki. W środę, 8 marca o godz. 12:00 w programie „Studio Biznes” Karolina Hytrek-Prosiecka porozmawia o urlopie menstruacyjnym z Katarzyną Siemienkiewicz, ekspertką Pracodawców RP.  

Redakcja Gazeta.pl mocno angażuje się w walkę o równouprawnienie i prawa człowieka. Jako pierwszy horyzontalny portal w Polsce Gazeta.pl powołała stanowisko koordynatorki treści ds. różnorodności i inkluzywności. Zespół portalu kładzie duży nacisk zwłaszcza na obronę praw kobiet. W ubiegłym roku  udostępnił m.in. poradnik „Jak pisać o kobietach?” skierowany do wszystkich przedstawicieli mediów oraz kalkulator wyliczający stawkę za pracę w domu, ukazujący rząd wielkości tej pomijanej w gospodarce luki.  

TakDlaPodpasek.pl to inicjatywa, której celem jest wprowadzenie darmowych środków menstruacyjnych i edukacji na temat zdrowia menstruacyjnego do wszystkich polskich szkół. Ma temu posłużyć pierwsza w historii Polski ustawa o menstruacji. Za inicjatywą stoją Okresowa Koalicja i Kulczyk Foundation, które apelują o wyrażenie poparcia dla założeń do ustawy.  

Inicjatywa TakDlaPodpasek.pl, Okresowa Koalicja oraz Kulczyk Foundation odpowiadają za zainicjowanie działań, przygotowanie apelu dla rządzących oraz konsultację ekspercką.   

Za koncepcję kreatywną, produkcję i realizację kampanii odpowiada Gazeta.pl przy wsparciu Grupy Nowy Ład. Reżyserią materiałów wideo zajął się Dominik Radecki, zdjęcia do kampanii wykonał Michał Mutor.  

  

***  

Gazeta.pl jest w czołówce największych polskich portali internetowych, a jej serwisy należą do wiodących w swoich kategoriach tematycznych. Prezentują użytkownikom różnorodne treści, m.in. artykuły oraz autorskie materiały wideo – dostępne także poprzez aplikacje na urządzenia mobilne. Według badania Mediapanel w lutym 2023 r. serwisy grupy odwiedziło 18,6 mln użytkowników (real users), którzy wykonali 631,6 mln odsłon. Wśród najczęściej wybieranych serwisów znalazły się Kobieta.Gazeta.pl, Plotek.pl, Sport.pl, eDziecko.pl, Wiadomosci.Gazeta.pl, Kultura.Gazeta.pl, Next.Gazeta.pl i Moto.pl.  

Okresowa Koalicja to zrzeszenie organizacji i ekspertek zajmujących się normalizacją tematu miesiączki. 8 marca przypada druga rocznica Manifestu Koalicji na rzecz przeciwdziałania problemowi ubóstwa i wykluczenia menstruacyjnego. Okresowa Koalicja walczy z tym problemem, dostarczając środki menstruacyjne do szkół, domów dziecka czy ośrodków dla uchodźczyń i uchodźców.  

Kulczyk Foundation od 10 lat walczy z nierównościami, które dotykają kobiety i dziewczynki na całym świecie. Celem działań Fundacji jest rzeczywistość pozbawiona ograniczeń ze względu na płeć. W 2020 roku Kulczyk Foundation przeprowadziła pierwsze w Polsce badania dotyczące menstruacji. Aby skutecznie walczyć z problemem ubóstwa menstruacyjnego, w 2021 roku zainicjowała powstanie Okresowej Koalicji. 

BIURO REKLAMY GAZETA.PL

ul. Czerska 8/10
00-732 Warszawa

507095615

Monika Kotarska

Ekspert ds. reklamy internetowej Gazeta.pl