Aktualności

Uliana Vitiuk na czele serwisu Ukrayina.pl

Uliana Vitiuk, szefowa ogólnoukraińskiego „Expressu” i Expres.online, została redaktorką naczelną Ukrayina.pl. To serwis dla osób przyjeżdżających do Polski z Ukrainy stworzony przez zespół portalu Gazeta.pl i rozwijany wspólnie z redakcją „Expressu”.

– Naszym celem jest udzielenie pomocy informacyjnej Ukraińcom, którzy zostali zmuszeni do ucieczki przed wojną do Polski – mówi Uliana Vitiuk. – Ci ludzie nie mieli szansy przygotować się do życia w nowym miejscu, nie mieli czasu na przestudiowanie przepisów i zasad obowiązujących w innym kraju tak, jak robią to emigranci w przededniu przeprowadzki. Często są zdezorientowani i przerażeni, zmuszeni do życia w nowych warunkach. Chcemy im te pierwsze chwile ułatwić.

Uliana Vitiuk od 2017 r. pełni rolę redaktorki naczelnej ogólnoukraińskiej gazety „Express” i jej internetowego odpowiednika Expres.online, a od marca br. nadzoruje pracę zespołu tworzącego Ukrayina.pl. Teraz oficjalnie objęła stanowisko redaktorki naczelnej serwisu. Jest absolwentką Wydziału Dziennikarstwa Lwowskiego Uniwersytetu Narodowego im. Iwana Franki, a także założycielką i koordynatorką Akademii Dziennikarstwa Praktycznego im. Marka Twaina.

Na początku kwietnia br. na Ukrayina.pl, a także na stronie głównej Gazeta.pl został opublikowany artykuł Uliany Vitiuk – przejmujący apel do świata pod tytułem „Zawsze, gdy myślisz, że nie grozi Ci wojna, pamiętaj o Buczy”. Tekst został opublikowany po polsku i ukraińsku, a także w języku angielskim.

Ukrayina.pl to serwis, który powstał w marcu br. z inicjatywy zespołu portalu Gazeta.pl. Artykuły i materiały są publikowane na stronie w języku ukraińskim, a ich pisaniem i tworzeniem zajmuje się zespół ukraińskich redaktorów z redakcji gazety „Express” i serwisu Expres.online. Użytkownicy znajdą na Ukrayina.pl zarówno artykuły o bieżącej sytuacji w Ukrainie, jaki i porady dla obywateli tego kraju, którzy przyjechali do Polski.

Redakcja Ukrayina.pl przy wsparciu zespołu Gazeta.pl koncentruje się obecnie w szczególności na rozbudowywaniu sekcji serwisu skierowanej do Ukrainek i Ukraińców, którzy zamieszkali w Polsce i potrzebują informacji dotyczących życia w naszym kraju.
– Zależy nam na budowaniu i wzmacnianiu społeczności zarówno wśród osób, które przybyły do nas niedawno, jak i diaspory ukraińskiej, która mieszka w Polsce od lat. Chcielibyśmy, żeby nasz serwis sprawił, że będzie im choć trochę łatwiej układać sobie życie w Polsce – mówi Łukasz Kijek, redaktor naczelny serwisów informacyjnych Gazeta.pl, który koordynuje współpracę z zespołem Ukrayina.pl.

W ciągu pierwszego miesiąca działania Ukrayina.pl największym zainteresowaniem czytelników cieszyły się materiały dotyczące pomocy rządowej dla uchodźców oraz inicjatyw wolontariackich, a także teksty wyjaśniające, do czego niezbędny jest numer PESEL, jak zapisać dzieci do polskiej szkoły, jak kupić samochód w Polsce oraz jak szybko i łatwo nauczyć się języka polskiego.
Serwis można znaleźć również na Facebooku – Facebook.com/ukrayina.gazeta.

Stworzenie Ukrayina.pl to jedno z działań zespołu Gazeta.pl mających wesprzeć mieszkańców Ukrainy w czasie trwającego konfliktu. Od pierwszych dni wojny portal jest partnerem zbiórki funduszy organizowanej przez Fundację Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej i promuje ją na swoich łamach. Pod koniec lutego br. wraz z zespołem „Expressu” oraz „Gazetą Wyborczą” i Radiem TOK FM dziennikarze Gazeta.pl przygotowali specjalny poradnik rozdawany m.in. przy przejściach granicznych, w Przemyślu i innych miastach Polski. Dodatkowo, w geście solidarności z Ukrainą, Gazeta.pl zmieniła swój logotyp na stronie głównej i na profilach w mediach społecznościowych, a także wygląd głównego boksu informacyjnego na stronie głównej portalu. Redakcja newsowa Gazeta.pl na bieżąco relacjonuje wydarzenia w Ukrainie oraz doniesienia międzynarodowe na ten temat, a także publikuje materiały w formie podcastów tworzone przez kolektyw reporterski Outriders.

BIURO REKLAMY GAZETA.PL

ul. Czerska 8/10
00-732 Warszawa

502 555 459

Marta Salińska

Ekspert Branżowy ds. reklamy internetowej Gazeta.pl