Aktualności

Gazeta.pl publikuje poradnik „Jak pisać i mówić o sondażach? Poradnik dla dziennikarzy i dziennikarek”

 

W tegorocznej deklaracji redakcyjnej dziennikarki i dziennikarze Gazeta.pl zapowiedzieli obiektywne informowanie o przebiegu kampanii wyborczej tak, aby umożliwić swoim czytelniczkom i czytelnikom podjęcie decyzji przy urnie w oparciu o fakty. Redakcja portalu nie tylko chce informować wyborców, ale także zadbać o jakość publikowanych w mediach materiałów na ten temat. Dlatego Gazeta.pl, Instytut Zamenhofa oraz Ogólnopolska Grupa Badawcza przygotowali poradnik „Jak pisać i mówić o sondażach? Poradnik dla dziennikarzy i dziennikarek”, z którego mogą korzystać wszyscy przedstawiciele mediów w Polsce. To kolejna tego typu publikacja, po „Jak pisać o kobietach w mediach?” i „Jak pisać o klimacie?”, stworzona z troską o stosowany przez dziennikarzy język.

W coraz bardziej spolaryzowanej polskiej rzeczywistości politycznej sondaże przedwyborcze zaczynają odgrywać zupełnie nową rolę. Są już nie tylko źródłem informacji o preferencjach wyborczych Polaków, ale także przedmiotem polityki samej w sobie. Zdarza się, że ich wyniki są zniekształcane, manipulowane i służą wprowadzeniu wyborców w błąd lub wpływaniu na ich zachowanie przy urnie. Za taki stan rzeczy odpowiadają nie tylko politycy, ale także media, które nierzadko wykorzystują „sensacyjne” wyniki sondaży do zwiększenia zasięgów publikacji.

W odpowiedzi na tę sytuację portal Gazeta.pl, Instytut Zamenhofa oraz Ogólnopolska Grupa Badawcza stworzyli poradnik „Jak pisać i mówić o sondażach? Poradnik dla dziennikarzy i dziennikarek”. Celem publikacji jest dostarczenie przedstawicielom mediów skondensowanej wiedzy na temat sondaży. W ramach partnerstwa trzech podmiotów odbyła się już debata oraz warsztaty dla dziennikarzy przeprowadzone przez Ogólnopolską Grupę Badawczą.

– Naszą partią jest „partia Czytelniczek i Czytelników”, a w roku wyborczym jeszcze uważniej odsiewamy fakty i racjonalne argumenty od propagandy – mówi Rafał Madajczak, redaktor naczelny Gazeta.pl. – Wiedząc, że sondaże przedwyborcze mogą być narzędziem politycznym, wspólnie z partnerami stworzyliśmy poradnik „Jak pisać i mówić o sondażach? Poradnik dla dziennikarzy i dziennikarek”. Wierzymy, że stanie się on przewodnikiem dla wszystkich przedstawicieli mediów w Polsce i pomoże w rzetelnej interpretacji sondaży, tak aby nie stanowiły kolejnej formy propagandy i gry politycznej – dodaje.

– Naszym celem jest dostarczenie wszystkim dziennikarzom – oraz innym osobom, piszącym i komentującym wynik sondaży, skondensowanej wiedzy na temat sondaży. Wierzymy, że te informacje, a w szczególności rekomendacje zawarte na końcu naszego poradnika, pomogą dziennikarzom w Polsce w rzetelnym i etycznym informowaniu swoich odbiorców o wynikach badań opinii publicznej – pisze we wstępie do publikacji Paweł Prus, prezes zarządu Instytutu Zamenhofa.

Poradnik „Jak pisać i mówić o sondażach? Poradnik dla dziennikarzy i dziennikarek” jest dostępny na stronie głównej Gazeta.pl oraz tutaj.

***

Gazeta.pl jest w czołówce największych polskich portali internetowych, a jej serwisy należą do wiodących w swoich kategoriach tematycznych. Prezentują użytkownikom różnorodne treści, m.in. artykuły oraz autorskie materiały wideo – dostępne także poprzez aplikacje na urządzenia mobilne. Według badania Mediapanel w sierpniu 2023 r. serwisy grupy Agora odwiedziło 18,9 mln użytkowników (real users), którzy wykonali 827,2 mln odsłon. Wśród najczęściej wybieranych serwisów znalazły się Kobieta.Gazeta.pl, Wiadomosci.Gazeta.pl, Plotek.pl, Sport.pl, eDziecko.pl, Podroze.Gazeta.pl, Next.Gazeta.pl i Kultura.Gazeta.pl.

BIURO REKLAMY GAZETA.PL

ul. Czerska 8/10
00-732 Warszawa

666 008 045

Anna Trojnar

Ekspert ds.reklamy internetowej