Aktualności

Gazeta.pl prezentuje pełnometrażowy komiks „42 dni” o przemysłowym chowie kurczaków

 

Redakcja Gazeta.pl ma ambicję, aby zmieniać świat na lepsze m.in. poprzez skupianie się na ważnych kwestiach społecznych. Tym razem, we współpracy ze Stowarzyszeniem Otwarte Klatki, portal porusza temat przemysłowego chowu kurczaków. Na łamach Gazeta.pl pojawił się związany z tą tematyką pełnometrażowy komiks pt. „42 dni”. Autorem jego scenariusza jest Dominik Szczepański, a rysunków – Anna Krztoń.  

W ciągu ostatniej dekady liczba wielkoprzemysłowych ferm drobiu zwiększyła się w Polsce trzykrotnie, czyniąc ją największym producentem tego rodzaju mięsa w Europie. Co roku żyje i umiera tam 1,5 mld tzw. bojlerów. Kilkadziesiąt milionów z nich nigdy nie trafia do ubojni, a ginie wcześniej z powodu chorób i brutalnego traktowania. Życie kury na fermie jest krótkie i pełne cierpień. Na ogół trwa zaledwie 42 dni. Pod koniec ptak jest tak ciężki, że ma trudności z chodzeniem i oddychaniem, a jego przestrzeń życiowa równa się wielkości kartki A4.  

Reporterski komiks „42 dni” opublikowany na Gazeta.pl opowiada uniwersalną historię, która mogła przydarzyć się na jednej z 2 tys. gigantycznych ferm brojlerów. Powstał dzięki rozmowom z pracownikami i pracowniczkami ferm, naukowcami i naukowczyniami, badającymi temat ferm, socjologami, socjolożkami, etykami i etyczkami oraz przedstawicielami i przedstawicielkami organizacji pozarządowych. W pracach nad komiksem wykorzystano również nagrania z ukrytych kamer, relacje z wizyt na fermach i liczne publikacje o przemysłowej hodowli zwierząt. Komiks powstał przy współpracy ze Stowarzyszeniem Otwarte Klatki. 

Kurczaki w ciągu swojego krótkiego, bo zaledwie 6-tygodniowego życia, osiągają masę nawet do 3 kg. Tak nienaturalnie szybki wzrost skutkuje u ptaków licznymi chorobami i urazami – ich słabe kości i organy wewnętrzne nie nadążają za rozwojem ogromnych, nieproporcjonalnych mięśni piersiowych. – mówi Monika Kowalska ze Stowarzyszenia Otwarte Klatki – Poprawa dobrostanu kurczaków hodowanych na mięso jest celem prowadzonej przez Stowarzyszenie Otwarte Klatki kampanii “Frankenkurczak”, dlatego bardzo się cieszymy, że redakcja Gazeta.pl zwraca uwagę swoich czytelników i czytelniczek na tak ważny temat, jakim jest przemysłowa hodowla kurczaków. – dodaje Kowalska. 

Autorem komiksu „42 dni” jest Dominik Szczepański, odpowiedzialny za pomysł i scenariusz oraz ilustratorka Anna Krztoń. Dominik Szczepański jest dziennikarzem Gazeta.pl i autorem książek „Czapkins. Historia Tomka Mackiewicza”, biografii Adama Bieleckiego „Spod zamarzniętych powiek” oraz „Selma. Jeszcze dalej niż południe”. Anna Krztoń jest niezależną artystką komiksową i ilustratorką.  Współpracuje z różnymi magazynami i wydawcami, a także tworzy i bierze udział w projektach niezależnych i self-publishingowych.  Jej prace znalazły się w antologiach komiksowych, magazynach i zinach w Polsce, USA, Belgii, Słowenii, Estonii, Litwie, Finlandii i Szwecji.  Za tłumaczenie komiksu na język angielski odpowiada David French, znany przede wszystkim z przekładu „Wiedźmina”.  

– Jednym z celów strategicznych Gazeta.pl jest innowacyjne dziennikarstwo, w co doskonale wpisuje się komiks Dominika Szczepańskiego i Anny Krztoń. Publikacja ta wypełnia również założenia naszej Deklaracji Redakcyjnej, w której obiecujemy angażowanie się w ważne społecznie tematy. Dzięki komiksowi „42 dni” przybliżamy naszym czytelniczkom i czytelnikom problem chowu przemysłowego kurczaków i mamy nadzieję, że będzie to początek szerszej debaty – tłumaczy Rafał Madajczak, redaktor naczelny portalu Gazeta.pl.

Komiks „42 dni” można przeczytać tutaj – 42 dni (gazeta.pl), a w wersji angielskiej jest dostępny na stronie 42 days (gazeta.pl)  

Projekt jest promowany na stronie głównej Gazeta.pl. 

 

Gazeta.pl jest w czołówce największych polskich portali internetowych, a jej serwisy należą do wiodących w swoich kategoriach tematycznych. Prezentują użytkownikom różnorodne treści, m.in. artykuły oraz autorskie materiały wideo – dostępne także poprzez aplikacje na urządzenia mobilne. Według badania Mediapanel w lipcu 2023 r. serwisy grupy Agora odwiedziło 19,4 mln użytkowników (real users), którzy wykonali 883,5 mln odsłon. Wśród najczęściej wybieranych serwisów znalazły się Kobieta.Gazeta.pl, Wiadomosci.Gazeta.pl, Plotek.pl, Sport.pl, eDziecko.pl, Podroze.Gazeta.pl, Next.Gazeta.pl i Kultura.Gazeta.pl. 

BIURO REKLAMY GAZETA.PL

ul. Czerska 8/10
00-732 Warszawa

666 008 045

Anna Trojnar

Ekspert ds.reklamy internetowej