Aktualności

Gazeta.pl prezentuje „Historię bez Polki”

 

Z okazji Dnia Kobiet zespół Gazeta.pl przygotował wyjątkową publikację – „Historię bez Polki”. Wydawnictwo jest kompilacją treści o kobietach pochodzących z podręczników historii dla szkół podstawowych. Materiał powstał nie tylko po to, żeby pokazać niewesoły stan faktyczny, ale i wywołać poważną dyskusję o kształcie polskiej edukacji. 

 „Historia bez Polki” powstała w wyniku analizy prawie dwóch tysięcy stron podręczników do historii od czterech wiodących wydawnictw. Z zebranych materiałów wyłania się obraz Polek będących jedynie dodatkami do mężczyzn, niejednokrotnie traktowanych marginalnie –  zarówno przez autorów, jak i autorki książek. Z niewielkimi wyjątkami podręczniki nie wyjaśniają przyczyny takiej sytuacji – brakuje w nich kontekstu i przedstawienia pozycji społecznej kobiet w przeszłości.  

 – Kobiety są ważne. A także inteligentne, potężne, mądre, odważne oraz skuteczne. I chciałabym, żeby moi synowie uczyli się o tym w szkole. Po prostu – mówi Agnieszka Siuzdak, dyrektorka pionu Gazeta.pl. – Jako medium Gazeta.pl wskazuje i angażuje się w ważne społecznie kwestie i chce zmieniać rzeczywistość. Treść podręczników to jedna z takich rzeczy.  

 Magdalena Karpińska, redaktorka prowadząca „Historię bez Polki” dodaje – Zapaść edukacji i pomijanie roli kobiet w historii naszego kraju to dwa tematy, które mnie szczególnie martwią i irytują. „Podręcznik” jest manifestacją głębokiej niezgody na te dwa zjawiska. To niebywałe, że rolę Polek na podstawie podręczników do historii można zmieścić na 32 stronach. Gazeta.pl o sytuacji kobiet piszemy dużo i często, bo to jest naszym obowiązkiem jako medium. „Podręcznik” jest dobitnym dowodem na to, jak wiele jest w tej sprawie do zrobienia.  

 – Spodziewaliśmy się, że nie wszystko będzie w podręcznikach OK, ale nawet nas sporo fragmentów bardzo zaskoczyło, wypychając wskazania „żenadometru” ponad skalę – podsumowuje Rafał Madajczak, dyrektor kreatywny Gazeta.pl i pomysłodawca publikacji.  

 Publikacja „Historia bez Polki” jest dostępna na stronie Gazeta.pl od 8 marca. Każdy będzie mógł pobrać ją bezpłatnie i wykorzystać m.in. na zajęciach lub w innych celach edukacyjnych. Część egzemplarzy zostanie także wydrukowana i rozesłana do aktywistek i aktywistów wspierających walkę o równe prawa kobiet i mężczyzn.  

 „Historia bez Polki” to kolejna inicjatywa Gazeta.pl wspierająca walkę o prawa i prawdziwie równe traktowanie kobiet. W 2019 r. wraz z partnerami Gazeta.pl wydała „Ostatni Twój Weekend”. Od tego czasu realizuje cykl „8. dzień miesiąca”. Ponadto portal dołączył do Strajku Kobiet w 2020 r. i umieścił błyskawicę w swoim logotypie, a w Deklaracji Redakcyjnej 2021 podkreślił, że nie przestanie angażować się w obronę praw kobiet.   

 W skład zespołu redakcyjnego „Historii bez Polki” weszli: Joanna Mierzwa, Magdalena Rudnik i Rafał Madajczak, redaktorką prowadzącą była Magda Karpińska. Za projekt graficzny, skład i okładkę odpowiadała Marta Kondrusik. Autorką kolaży jest Aleksandra Filipowicz, stronę HistoriaBezPolki.pl dostarczył Arthefact. 

 Z pełną treścią publikacji można zapoznać się na stronie http://historiabezpolki.pl/ oraz na publio.pl

 Gazeta.pl jest w czołówce największych polskich portali internetowych, a jej serwisy należą do wiodących w swoich kategoriach tematycznych. Prezentują użytkownikom różnorodne treści, m.in. artykuły oraz autorskie materiały wideo – dostępne także poprzez aplikacje na urządzenia mobilne. Według badania Mediapanel w lutym 2021 r. serwisy Grupy Agora odwiedziło 17,1 mln użytkowników (real users), którzy wykonali 535,1 mln odsłon. Wśród najczęściej wybieranych serwisów znalazły się Wiadomosci.gazeta.pl, Plotek.pl, Sport.pl, Next.gazeta.pl, Moto.pl, eDziecko.pl.

BIURO REKLAMY GAZETA.PL

ul. Czerska 8/10
00-732 Warszawa

507095615

Monika Kotarska

Ekspert ds. reklamy internetowej Gazeta.pl