Z okazji Dnia Kobiet zespół Gazeta.pl przygotował wyjątkową publikację – „Historię bez Polki”. Wydawnictwo jest kompilacją treści o kobietach pochodzących z podręczników historii dla szkół podstawowych. Materiał powstał nie tylko po to, żeby pokazać niewesoły stan faktyczny, ale i wywołać poważną dyskusję o kształcie polskiej edukacji.
„Historia bez Polki” powstała w wyniku analizy prawie dwóch tysięcy stron podręczników do historii od czterech wiodących wydawnictw. Z zebranych materiałów wyłania się obraz Polek będących jedynie dodatkami do mężczyzn, niejednokrotnie traktowanych marginalnie – zarówno przez autorów, jak i autorki książek. Z niewielkimi wyjątkami podręczniki nie wyjaśniają przyczyny takiej sytuacji – brakuje w nich kontekstu i przedstawienia pozycji społecznej kobiet w przeszłości.
– Kobiety są ważne. A także inteligentne, potężne, mądre, odważne oraz skuteczne. I chciałabym, żeby moi synowie uczyli się o tym w szkole. Po prostu – mówi Agnieszka Siuzdak, dyrektorka pionu Gazeta.pl. – Jako medium Gazeta.pl wskazuje i angażuje się w ważne społecznie kwestie i chce zmieniać rzeczywistość. Treść podręczników to jedna z takich rzeczy.
Magdalena Karpińska, redaktorka prowadząca „Historię bez Polki” dodaje – Zapaść edukacji i pomijanie roli kobiet w historii naszego kraju to dwa tematy, które mnie szczególnie martwią i irytują. „Podręcznik” jest manifestacją głębokiej niezgody na te dwa zjawiska. To niebywałe, że rolę Polek na podstawie podręczników do historii można zmieścić na 32 stronach. W Gazeta.pl o sytuacji kobiet piszemy dużo i często, bo to jest naszym obowiązkiem jako medium. „Podręcznik” jest dobitnym dowodem na to, jak wiele jest w tej sprawie do zrobienia.
– Spodziewaliśmy się, że nie wszystko będzie w podręcznikach OK, ale nawet nas sporo fragmentów bardzo zaskoczyło, wypychając wskazania „żenadometru” ponad skalę – podsumowuje Rafał Madajczak, dyrektor kreatywny Gazeta.pl i pomysłodawca publikacji.
Publikacja „Historia bez Polki” jest dostępna na stronie Gazeta.pl od 8 marca. Każdy będzie mógł pobrać ją bezpłatnie i wykorzystać m.in. na zajęciach lub w innych celach edukacyjnych. Część egzemplarzy zostanie także wydrukowana i rozesłana do aktywistek i aktywistów wspierających walkę o równe prawa kobiet i mężczyzn.
„Historia bez Polki” to kolejna inicjatywa Gazeta.pl wspierająca walkę o prawa i prawdziwie równe traktowanie kobiet. W 2019 r. wraz z partnerami Gazeta.pl wydała „Ostatni Twój Weekend”. Od tego czasu realizuje cykl „8. dzień miesiąca”. Ponadto portal dołączył do Strajku Kobiet w 2020 r. i umieścił błyskawicę w swoim logotypie, a w Deklaracji Redakcyjnej 2021 podkreślił, że nie przestanie angażować się w obronę praw kobiet.
W skład zespołu redakcyjnego „Historii bez Polki” weszli: Joanna Mierzwa, Magdalena Rudnik i Rafał Madajczak, redaktorką prowadzącą była Magda Karpińska. Za projekt graficzny, skład i okładkę odpowiadała Marta Kondrusik. Autorką kolaży jest Aleksandra Filipowicz, stronę HistoriaBezPolki.pl dostarczył Arthefact.
Z pełną treścią publikacji można zapoznać się na stronie http://historiabezpolki.pl/ oraz na publio.pl.
Gazeta.pl jest w czołówce największych polskich portali internetowych, a jej serwisy należą do wiodących w swoich kategoriach tematycznych. Prezentują użytkownikom różnorodne treści, m.in. artykuły oraz autorskie materiały wideo – dostępne także poprzez aplikacje na urządzenia mobilne. Według badania Mediapanel w lutym 2021 r. serwisy Grupy Agora odwiedziło 17,1 mln użytkowników (real users), którzy wykonali 535,1 mln odsłon. Wśród najczęściej wybieranych serwisów znalazły się Wiadomosci.gazeta.pl, Plotek.pl, Sport.pl, Next.gazeta.pl, Moto.pl, eDziecko.pl.