Aktualności

Gazeta.pl podsumowuje swoje działania w raporcie zaangażowania za 2022 rok

 

Zespół Gazeta.pl regularnie angażuje się w akcje specjalne dotyczące takich tematów, jak prawa człowieka, kryzys klimatyczny, edukacja czy równouprawnienie. Swoje działania pozaredakcyjne oraz realizację zobowiązań wobec czytelniczek i czytelników portal podsumowuje w regularnych raportach zaangażowania.  Właśnie ukazał się najnowszy z nich – za 2022 rok.

Gazeta.pl to jedyny portal w Polsce z deklaracją redakcyjną opisującą podejście i zasady działania dziennikarzy, którzy chcą tworzyć medium na nowe czasy. W styczniu ubiegłego roku zespół Gazeta.pl obiecywał angażowanie się w sprawy ważne dla młodych, jak informowanie o katastrofie klimatycznej, dbałość o język, monitorowanie łamania praw kobiet i praw społeczności LGBT+ oraz wspieranie czytelników i czytelniczek w szukaniu pomocy w zakresie zdrowia psychicznego. W deklaracjach redakcja nie przewidziała specjalnego wsparcia dla Ukrainy – ten scenariusz napisało samo życie. Dziennikarze Gazeta.pl od początku wojny na bieżąco relacjonują najnowsze doniesienia zza naszej wschodniej granicy, przygotowując eksperckie materiały, w tym w języku ukraińskim w serwisie Ukrayina.pl, który powstał z myślą o Ukraińcach mieszkających w Polsce. Gazeta.pl i Ukrayina.pl włączyły się także w liczne akcje pomocowe na rzecz Ukrainy. We współpracy z PCPM oraz Allegro Charytatywni udało się zlicytować trzy wyjątkowe znaczki z podpisami Witalija Kliczki, Dmytra Kułeby oraz Romana Hrybowa, słynnego żołnierza z Wyspy Węży. Kwota z licytacji została przeznaczona na zakup karetki wraz z wyposażeniem dla szpitala w Charkowie. Dodatkowo, Gazeta.pl wraz ze stowarzyszeniem Miasto Jest Nasze i serwisem Ukrayina.pl przeprowadziła akcję „Nie karm Putina”, w ramach której dziennikarze portalu podpowiadali, jak za pomocą ekologii można przyczynić się do zmniejszenia zysków Rosji z handlu ropą.

Gazeta.pl, działając w duchu deklaracji redakcyjnej, mocno angażuje się również w akcje dotyczące edukacji. We współpracy z agencją 180heartbeats + JUNG v Matt, agencją Panowie Programiści oraz gronem ekspertek i ekspertów, Gazeta.pl stworzyła akcję #hakujemy_HiT, stanowiącą odpowiedź na wprowadzenie do szkół kontrowersyjnego podręcznika dla liceów i techników pod redakcją Wojciecha Roszkowskiego. W ramach projektu stworzono filtr AR zaznaczający i wyjaśniający wybrane manipulacje z podręcznika oraz odsyłający do opracowań poszczególnych zagadnień. Redakcja Gazeta.pl dostrzega też często pomijany temat niepokojącego wzrostu liczby młodych osób znajdujących się w kryzysie psychicznym, dlatego wspólnie z ekspertkami z Polskiej Akcji Humanitarnej stworzyła bezpłatny „Pomocnik” dla rodziców i opiekunów nastolatków. O jakości i potrzebie powstania takiego poradnika, który pomaga rozmawiać z nastoletnimi osobami i dostrzegać ich problemy, świadczy liczba ponad 100 tys. pobrań pliku.

Gazeta.pl po raz kolejny włączyła się też do świętowania Miesiąca Dumy. 25 czerwca 2022 r., w dniu Parady Równości w Warszawie, w ramach akcji „Jutro w Polsce” na stronie głównej portalu pojawiły się nagłówki „z przyszłości”, które pozwoliły czytelniczkom i czytelnikom wyobrazić sobie, jak mogłaby wyglądać Polska przyjazna społeczności LGBTQA+. Gazeta.pl mocno skupia się również na walce o prawa kobiet. To dlatego na początku ubiegłego roku ukazał się poradnik „Jak pisać o kobietach?”, z którego mogą korzystać wszyscy dziennikarze w kraju. Z okazji Dnia Matki Gazeta.pl przedstawiła natomiast inny ważny społecznie projekt – stronę Niewidzialnyetat.pl, a na niej kalkulator, który pozwala wyliczyć stawkę za pracę w domu oraz opiekuńczą, pokazując rząd wielkości pomijanego w gospodarce „niewidzialnego etatu”.

Gazeta.pl nie przestaje również mówić o kryzysie klimatycznym. W lutym 2022 r. dziennikarz portalu Dominik Szczepański wyruszył w podróż na Antarktydę, na której wskutek ocieplenia klimatu topią się miliony ton lodu, co pociąga za sobą wzrost poziomu wód w oceanach. Dodatkowo, jak wskazują eksperci, już wkrótce rozpocznie się tam walka o cenne minerały, co może mieć niebezpieczne konsekwencje dla całego świata. Z wyprawy powstał cykl materiałów opublikowanych na łamach Gazeta.pl. W 2022 r. dziennikarze portalu zabrali też czytelników w podróż do projektowanego Turnickiego Parku Narodowego. Projekt „Niewidzialny Park Narodowy” był multimedialną opowieścią o jedynym w Polsce parku narodowym, który choć formalnie nie istnieje, budzi skrajne emocje. Zgromadzony przez Patryka Strzałkowskiego i Dominika Szczepańskiego materiał jak w soczewce skupiał problemy związane z ochroną przyrody w Polsce.

Końcówka 2022 r. upłynęła pod znakiem sportowych emocji, czyli mundialu w Katarze, który również stał się dla redakcji Gazeta.pl okazją do zwrócenia uwagi na kontrowersyjne kwestie. W listopadzie ub.r. na łamach portalu opublikowany został podcast „Zakatarzeni”, w którym Dominik Wardzichowski i Dawid Szymczak – korespondenci Sport.pl na mundialu – oraz Przemysław Pozowski z Radia TOK FM rozmawiali o sportswashingu, współczesnym niewolnictwie, przyznawaniu największych światowych imprez krajom autorytarnym i o związanych z tym dylematach piłkarskich korespondentów.

Pełen raport zaangażowania Gazeta.pl za 2022 rok dostępny jest tutaj.

Zespół Gazeta.pl publikuje raporty zaangażowania regularnie od 2021 r. Poprzednie podsumowania można znaleźć na stronie biura reklamy Gazeta.pl.

BIURO REKLAMY GAZETA.PL

ul. Czerska 8/10
00-732 Warszawa

502 555 459

Marta Salińska

Ekspert Branżowy ds. reklamy internetowej Gazeta.pl