Aktualności

Gazeta.pl i Koalicja Klimatyczna ogłaszają akcję „Alarm dla klimatu”

W piątek, 29 października br. w samo południe, ponad 3 mln mieszkańców Gdańska, Łodzi, Szczecina i Warszawy usłyszy miejskie syreny alarmowe w ramach akcji społecznej „Alarm dla klimatu” powstałej z inicjatywy portalu Gazeta.pl oraz Koalicji Klimatycznej. Celem akcji jest symboliczne podkreślenie doniosłości nadchodzącego szczytu klimatycznego COP26 w Glasgow, na którym światowi liderzy będą podejmować decyzje dotyczące przyszłości naszej planety i jej klimatu.

Gazeta.pl od lat działa na rzecz edukacji oraz rzetelnego informowania o zmianach klimatycznych. W obliczu trwającego kryzysu redakcja portalu przypomina o konieczności podjęcia odpowiednich i zdecydowanych kroków na rzecz przyszłości naszej planety. Dlatego wraz z partnerem – Koalicją Klimatyczną – Gazeta.pl rozpoczęła akcję „Alarm dla klimatu”, którą zainaugurował wspólny apel dr hab. inż. Zbigniewa Karaczuna, współzałożyciela Koalicji Klimatycznej oraz Patryka Strzałkowskiego, redaktora naczelnego serwisu Zielona.Gazeta.pl. W opublikowanym 23 września br. dokumencie autorzy wyjaśnili konieczność podjęcia natychmiastowego działania: Szczyt w Glasgow nie bez powodu nazywany jest „spotkaniem ostatniej szansy”. Teraz jest moment na to, by decydenci przedłożyli nowe krajowe plany redukcji emisji CO2 do roku 2030, które pozwolą zmniejszyć światowe emisje o 45%. Bez tego cel 1,5 stopnia z Porozumienia Paryskiego będzie nieosiągalny, a katastrofa – nie do uniknięcia.

W akcję „Alarm dla klimatu” zaangażowały się cztery polskie miasta: Gdańsk, Łódź, Szczecin i Warszawa, w których w piątek, 29 października br. o godz. 12:00 zostaną uruchomione miejskie systemy alarmowe. Pomysłodawcy inicjatywy chcą w ten symboliczny sposób wezwać decydentów do podjęcia działań adekwatnych do skali problemu, jakim jest kryzys klimatyczny.
– Kryzys klimatyczny jest jednym z największych współczesnych zagrożeń dla zdrowia i życia nas wszystkich – także mieszkanek i mieszkańców Polski. Niech syreny alarmowe, wyjące przed rozpoczynającym się szczytem klimatycznym COP26 w Glasgow, staną się wezwaniem decydentów do podjęcia natychmiastowych działań na rzecz walki o przyszłość obecnych i przyszłych pokoleń. Nie mamy już czasu do stracenia – podkreśla dr hab. inż. Zbigniew Karaczun.

– Czas dyskusji już się skończył. Trzeba działać, trzeba bić na alarm. Zmiany klimatu to fakt, nie hipoteza, a to jest ostatni moment, w którym możemy jeszcze zmienić przyszłość. Dla naszych dzieci i wnuków  – mówi Hanna Zdanowska, prezydentka miasta Łódź.

 W Szczecinie nikogo nie trzeba przekonywać jak ważne jest środowisko naturalne oraz jaką pracę wszyscy mamy do wykonania. Szczecin to zielone miasto, w którym podejmujemy wiele inicjatyw mających pozytywny wpływ na ekologię. Z każdym rokiem rośnie także świadomość mieszkańców, dlatego rolą samorządów jest wsłuchiwanie się w te głosy i kreowanie pozytywnych wzorców oraz działań – mówi Piotr Krzystek, prezydent Szczecina.

– Czas na działanie. Warszawa dołącza do akcji społecznej „Alarm dla klimatu”. Niech syreny, które zawyją w polskich miastach w przeddzień rozpoczęcia szczytu klimatycznego COP26 w Glasgow uświadomią wszystkim wagę oraz pilność problemu, przed którym teraz stoimy – dodaje Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

Alarmowi towarzyszyć będzie szeroko zakrojona kampania informacyjna w kanałach miast uczestniczących w inicjatywie oraz na łamach Gazeta.pl. Działania w ramach „Alarmu dla klimatu” będą widoczne na stronie głównej portalu przez cały pierwszy tydzień szczytu COP26. Redakcja przygotuje dla czytelniczek i czytelników dodatkowe materiały związane ze spotkaniem oraz zmianami klimatu, m.in.  specjalne wydanie „Zielonego poranka”, w którym eksperci i ekspertki przedstawią aktualną wiedzę na temat zmian klimatycznych.

– Uważamy, że w obliczu kryzysu klimatycznego media mają obowiązek inicjować i angażować się w prośrodowiskowe projekty edukujące obywateli – mówi Patryk Strzałkowski, redaktor naczelny serwisu Zielona.Gazeta.pl. – Mamy nadzieję, że „Alarm dla klimatu” będzie ważnym głosem zachęcającym rządzących i społeczeństwo do podjęcia zdecydowanych działań w walce o naszą wspólną przyszłość – dodaje Strzałkowski.

Gazeta.pl porusza tematy związane z ekologią i klimatem nie tylko w codziennych wiadomościach, ale też w stałych cyklach takich, jak „Piątki dla klimatu” czy „Zielony poranek”. Jako pierwszy portal horyzontalny w Polsce wyodrębniła dział dedykowany środowisku (Zielona.Gazeta.pl), dzięki któremu jego czytelnicy i czytelniczki mają szansę zyskać jeszcze więcej rzetelnych i aktualnych informacji dotyczących klimatu i środowiska. Dodatkowo, wiosną 2021 r. Gazeta.pl nawiązała partnerstwo z Koalicją Klimatyczną i Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza oraz dołączyła do globalnej inicjatywy Covering Climate Now (CCNow), zrzeszającej kilkaset tytułów, w tym m.in.: AFP, Bloomberg, Al Jazeera, CBS News, ‘Libération’ czy ‘Die Tageszeitung’, której Celem CCNow jest edukacja oraz tworzenie „bardziej świadomych historii o klimacie”.

BIURO REKLAMY GAZETA.PL

ul. Czerska 8/10
00-732 Warszawa

502 555 459

Marta Salińska

Ekspert Branżowy ds. reklamy internetowej Gazeta.pl