Aktualności

Gazeta.pl, „Gazeta Wyborcza”, Wyborcza.pl i Wysokieobcasy.pl w sobotę z wiadomościami z Polski równej i tęczowej

 

W sobotę, 25 czerwca 2022 r., czyli w dniu Parady Równości w Warszawie Gazeta.pl, „Gazeta Wyborcza”, Wyborcza.pl i Wysokieobcasy.pl opublikują wyjątkowe newsy, które pozwolą ich czytelniczkom i czytelnikom wyobrazić sobie, jak w przyszłości mogłaby wyglądać Polska przyjazna społeczności LGBTQA+. To część akcji „Jutro w Polsce” zainspirowanej przez stowarzyszenie Miłość Nie Wyklucza i agencję MullenLowe Warsaw.  

Dziś Polska traktuje osoby LGBTQA+ najgorzej w całej Europie – wynika z rankingu ILGA-Europe mierzącego poziom równouprawnienia społeczności osób nieheteronormatywnych*. Wśród krajów unijnych Polska wypada najgorzej już trzeci rok z rzędu. W najnowszym zestawieniu uzyskała zaledwie 13 proc. na 100 możliwych. Gorsze wyniki mają jedynie Białoruś (12 proc.), Armenia i Rosja (8 proc.), Turcja (4 proc.) oraz Azerbejdżan (2 proc.).

– A to nie jedyna zła wiadomość dotycząca braku równości i tolerancji w Polsce – wskazuje Marcin Nowak, dyrektor kreatywny agencji MullenLowe Warsaw, która jest autorką pomysłu kampanii „Jutro w Polsce”. – „Dziś w Polsce” to liczne homofobiczne kampanie, jak straszenie „ideologią gender” czy projekt ustawy „Stop LGBT”. To pomysły, które uderzają nie tylko w społeczność LGBTQA+, ale wszystkich. W kontraście do tych wiadomości w naszej kampanii pokazujemy Polskę, w jakiej chcemy żyć i w jaką wierzymy. Zmiana świadomości nie jest możliwa bez uruchomienia wyobraźni i właśnie wspólna praca zbiorowej wyobraźni może uruchomić proces, dzięki któremu takie newsy będą na porządku dziennym doniesień z Polski. Tak właśnie wyobrażamy sobie JUTRO W POLSCE.

Dlatego w dniu warszawskiej Parady Równości na stronach „Gazety Wyborczej”, Gazeta.pl, Wyborcza.pl i Wysokieobcasy.pl ukażą się teksty, które przeniosą nas w przyszłość  – pozwolą śledzić przebieg pierwszej wizyty prezydentki RP z żoną w Madrycie, zobaczyć materiał o Miesiącu Dumy w ramówce polskiej telewizji, dowiedzieć się, że Polska znów jest w czołówce rankingu europejskich państw respektujących prawa osób LGBTQA+, a także poznać kilka innych wiadomości przyjaznych tej społeczności i nie tylko.

Wideo na temat akcji (dostępne od soboty, 25 czerwca): https://www.jutrowpolsce.pl/video

Na głównych stronach serwisów ukażą się też teksty opowiadające o akcji. Zachęcą one do odwiedzenia strony Jutrowpolsce.pl i dzielenia się w mediach społecznościowych „nagłówkami z przyszłości”, jak również do podpisania petycji stowarzyszenia Miłość Nie Wyklucza z postulatami wspierającymi osoby LGBTQA+. Redakcje mediów Agory na bieżąco będą relacjonować sobotnią Paradę Równości w Warszawie, a ich logotypy zmienią tego dnia swoje barwy na tęczowe.

Ostatnie lata w Polsce były dla osób LGBT+ po prostu złe – byliśmy szykanowani przez władze, aresztowano nas na protestach, słyszeliśmy też wiele krzywdzących słów – mówi Wiktoria Beczek, koordynatorka treści ds. różnorodności i inkluzywności w Gazeta.pl. –  Brakuje nam otuchy i wiary, że ta sytuacja się zmieni. Wojciech Młynarski pisał: „ważne, by choć raz w miesiącu mieć dyktando u nadziei”. Chcemy to dyktando pisać, by dać osobom LGBT+ trochę siły oraz pokazać, jak może wyglądać i jak będzie wyglądać „Jutro w Polsce”.

– Czy za 20 lat w Polsce naprawdę będzie można powiedzieć, że prawo do miłości, bez krępującej jej ideologii i opresji, będzie tak naturalne, jak prawo do oddychania? Na razie to fantazja, ale dla nas, osób należących do tęczowej społeczności, bardzo ważna. Musimy wierzyć, że zmiana nastąpi, żeby wytrzymać codzienność we własnym kraju – mówi Aleksandra Sobczak, wicenaczelna i szefowa Wyborcza.pl.

Celem kampanii „Jutro w Polsce” jest również zebranie jak największej liczby podpisów pod apelem stowarzyszenia Miłość Nie Wyklucza, w którym znajdują się podstawowe postulaty społeczności LGBTQA+ takie, jak: prawo do bezpieczeństwa w szkole i na ulicy, prawo do życia rodzinnego bez strachu o ukochaną osobę, prawo do bycia sobą bez upokorzeń i szykan oraz wiele innych. Apel, który poparło już ponad 8 tys. osób, można podpisać na stronie Chcelepszejpolski.pl.

– Sytuacja prawna osób LGBT+ nie zmienia się od 2004 roku – wówczas Polska musiała wprowadzić zakaz dyskryminacji w pracy, żeby wejść do Unii Europejskiej. Dziś nawet ten przepis jest podważany. Polska przyzwala na dręczenie młodych osób w szkołach i przemoc na ulicy. Pary tej samej płci, które wychowują dzieci, nie są uznane za rodzinę. Nie mają nawet prawa pochować ukochanej osoby. Małżeństw czy nawet ich namiastki – związków partnerskich w UE nie wprowadziły już tylko Bułgaria, Litwa, Łotwa, Rumunia, Słowacja i właśnie Polska. Dlatego osoby LGBT+ tak często wyjeżdżają z naszego kraju. Bardziej bezpieczne i godne życie jest tuż obok. Jeśli chodzi o prawo, Polska pozostaje skansenem – zauważa Hubert Sobecki, współprzewodniczący Stowarzyszenia Miłość Nie Wyklucza.

Akcję „Jutro w Polsce” wsparło kilkadziesiąt znanych osób, m.in. Agnieszka Holland, Jolanta Kwaśniewska, Andrzej Seweryn, Stanisław Tym, Magdalena Cielecka, Jacek Braciak, Patrycja Markowska, Małgorzata Rozenek-Majdan, Anna Mucha, Sylwia Chutnik, Bart Staszewski i Piotr “Grabari” Grabarczyk. Rozmowy z niektórymi z nich ukażą się w sobotę m.in. w serwisie Plotek.pl.

Projekt „Jutro w Polsce” to kolejna współpraca mediów Agory, stowarzyszenia Miłość Nie Wyklucza i agencji MullenLowe Warsaw. W 2021 r. Gazeta.pl, Wyborcza.pl, „Gazeta Wyborcza”, TOK FM i tokfm.pl, stowarzyszenie Miłość Nie Wyklucza oraz agencja MullenLowe Warsaw wspólnie przeprowadziły kampanię „Bez LGBT+ nie ma Polski”, której idea opierała się na „wykluczeniu” liter: L, G, B i T z tekstów na portalach i w serwisach internetowych, na pierwszych stronach gazet oraz w mediach społecznościowych. Akcja została doceniona przez jury prestiżowych konkursów branżowych – otrzymała m.in. IAB Mixx Award oraz nagrody Innovation i Kreatura

* Więcej: https://www.ilga-europe.org/blog/rainbow-europe-map-shows-countries-pushing-forward-with-lgbti-rights-as-democracy-is-confronted/

BIURO REKLAMY GAZETA.PL

ul. Czerska 8/10
00-732 Warszawa

502 555 459

Marta Salińska

Ekspert Branżowy ds. reklamy internetowej Gazeta.pl