Aktualności

Redakcja Gazeta.pl i Fundacja Avalon stworzyły poradnik dla mediów „Dostępność. Poradnik dla twórców, dziennikarzy i wszystkich osób zainteresowanych budowaniem niewykluczającej komunikacji” 

Choć w Polsce żyje ponad 5 milionów osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności, w mediach wciąż pojawiają się one niezwykle rzadko, zazwyczaj jedynie w kontekście swojej niepełnosprawności. Stereotypy, brak dostępności i niedostosowany język nadal stanowią poważne bariery, które utrudniają ich pełną integrację ze społeczeństwem. Chcąc wywrzeć wpływ na sposób, w jaki media prezentują osoby z niepełnosprawnościami, redakcja Gazeta.pl we współpracy z Fundacją Avalon stworzyła przewodnik „Dostępność. Poradnik dla twórców, dziennikarzy i wszystkich osób zainteresowanych budowaniem niewykluczającej komunikacji”.

Brak reprezentacji w mediach sprzyja utrwalaniu stereotypów. Osoby z niepełnosprawnością zazwyczaj nie pojawiają się w programach, audycjach czy artykułach w kontekście innym niż właśnie ich niepełnosprawność. Nie widzimy ich jako ekspertów i ekspertek w danych dziedzinach, którzy mogliby opowiedzieć o swojej pracy lub pasji. Część stereotypów wynika także z języka – niestety, wciąż wiele osób posługuje się sformułowaniami, które są krzywdzące i dyskryminujące. Dlatego tak istotne jest budowanie świadomości poprzez edukację. Choć zmiany systemowe są niezbędne, to właśnie wiedza i empatia są fundamentem społeczeństwa naprawdę inkluzywnego. 

Media odgrywają ogromną rolę w kształtowaniu otaczającej nas rzeczywistości. Dlatego tak ważne jest, aby dziennikarze i dziennikarki mieli dostęp do narzędzi, które umożliwią im przedstawianie osób z niepełnosprawnościami w sposób rzetelny i szanujący ich godność. W tym celu Wiktora Beczek – dziennikarka i koordynatorka treści dotyczących różnorodności i inkluzywności w Gazeta.pl – i Ola Kaczorek we współpracy z Fundacją Avalon stworzyły przewodnik „Dostępność. Poradnik dla twórców, dziennikarzy i wszystkich osób zainteresowanych budowaniem niewykluczającej komunikacji”. To pierwsza w Polsce tak kompleksowa publikacja o tej tematyce skierowana do przedstawicieli mediów. Można pobrać ją bezpłatnie na stronie Gazeta.pl – tutaj. 

Kiedy Fundacja Avalon zgłosiła się do nas w sprawie przewodnika dla mediów, odkryliśmy, że nie ma ani jednej polskojęzycznej publikacji, która w sposób kompleksowy i przystępny opisywałaby temat niepełnosprawności, choć w Polsce jest co najmniej kilka milionów osób z niepełnosprawnościami. Media nie tylko informują, ale też kształtują język. Mam nadzieję, że nasz przewodnik pomoże dziennikarzom i dziennikarkom pisać i mówić z szacunkiem i empatią – tłumaczy Wiktoria Beczek z Gazeta.pl. 

16 grudnia wystartowaliśmy z nową kampanią społeczną „Epoka Dostępności”. Jej celem jest uświadomieniem społeczeństwu, czym jest brak dostępności i jaki wpływ na powstawanie barier dla osób z niepełnosprawnościami mają wszyscy obywatele. Wierzymy, że kluczem do sukcesu jest edukacja, pomagająca zwalczać ignorancję, stereotypy i brak empatii. Jesteśmy przekonani, że poradnik dedykowany przedstawicielom mediów będzie stanowił ważny krok w dobrym kierunku – mówi Helena Szczuka-Kalenský, Kierowniczka Działu Komunikacji i Promocji. 

Gazeta.pl od lat w angażujący sposób mówi o ważnych społecznie tematach. Redakcja regularnie przygotowuje bezpłatne poradniki dla dziennikarek i dziennikarzy. Do tej pory ukazały się m.in.: „Jak pisać o osobach LGBT+”, „Jak pisać o kobietach (również tworzone przez Wiktorię Beczek) oraz dwie edycje „Jak pisać o klimacie” współautorstwa Patryka Strzałkowskiego – część pierwsza i część druga. 

Bezpłatny materiał można pobrać pod linkiem: https://reklama.gazeta.pl/wp-content/uploads/2025/01/Dostepnosc-poradnik.pdf?utm_source=RG&utm_medium=%22IP.

Fundacja Avalon to jedna z największych organizacji pozarządowych w Polsce wspierających osoby z niepełnosprawnościami i przewlekle chore. Fundacja działa od 18 lat i oferuje pomoc potrzebującym w obszarze finansowym, a także prowadzi szereg programów społecznych i edukacyjnych, mających na celu aktywizację osób z niepełnosprawnością oraz zmianę postrzegania ich w polskim społeczeństwie.  

 

Gazeta.pl (Grupa Agora) jest w czołówce największych polskich portali internetowych, a jej serwisy należą do wiodących w swoich kategoriach tematycznych. Prezentują użytkownikom różnorodne treści, m.in. artykuły oraz autorskie materiały wideo – dostępne także poprzez aplikacje na urządzenia mobilne. Według badania Mediapanel w listopadzie 2024 r. serwisy grupy Gazeta.pl odwiedziło 12,8 mln użytkowników (real users), którzy wykonali ponad 406,6 mln odsłon. Wśród najczęściej wybieranych serwisów znalazły się Sport.pl, Next.Gazeta.pl, G.pl, Wiadomosci.Gazeta.pl, Moto.pl, Haps.pl, Plotek.pl i Kobieta.Gazeta.pl. 

BIURO REKLAMY GAZETA.PL

ul. Czerska 8/10
00-732 Warszawa

507 093 903

Tomasz Różański

Konsultant ds. Klientów Kluczowych Gazeta.pl