Ukrayina.pl – serwis, który powstał z inicjatywy zespołu portalu Gazeta.pl – to najpopularniejsze medium prowadzone w języku ukraińskim w Polsce. Jego szefową jest Alina Makarczuk, która zbudowała kilkunastoosobowy zespół redaktorów, reporterów i wydawców, współtworzących stronę odwiedzaną średnio przez ,5 mln użytkowników miesięcznie*. Ukrayina.pl to jedyny duży serwis działający w polskim internecie od początku konfliktu, zatrudniający dziennikarki i dziennikarzy zarówno z Polski, jak i z Ukrainy.
Serwis Ukrayina.pl powstał w marcu 2022 r. z inicjatywy zespołu Gazeta.pl. Od początku publikuje teksty prawie wyłącznie w języku ukraińskim, poświęcone zarówno sytuacji w ogarniętym wojną kraju, jak i zagadnieniom dotyczącym życia Ukraińców i Ukrainek w Polsce.
Ukrayina.pl ma czytelników po obu stronach granicy. Według danych Mediapanelu, miesięcznie serwis odwiedza średnio około 0,5 mln polskich (RU) (czerwiec-sierpień 2023 r.).
Z kolei główną grupę jego odbiorców stanowią Ukraińcy ostatnich trzech miesięcy serwis odwiedzało ich średnio 2 mln. Najwięcej użytkowników Ukrayina.pl przebywa w Kijowie, ssie, Warszawie, Dnieprze i Lwowie. Od początku 2023 r. do sierpnia br. wykonali oni łącznie przeszło 52 mln odsłon.
– Udało nam się stworzyć niepowtarzalny zespół polsko-ukraińskich dziennikarzy, ale przed nami stoi sporo wyzwań. Podczas wojny, także tej informacyjnej, na dziennikarzach spoczywa wielka odpowiedzialność, by rzetelnie informować o tym, co się wokół dzieje. Jako jedyny w Polsce serwis, jesteśmy naprawdę widoczni i obecni na rynku ukraińskim, gdzie budujemy markę dziennikarstwa niezależnego od jakiejkolwiek władzy. Publikujemy również coraz więcej treści w języku polskim, tworząc tym samym most informacyjny pomiędzy naszymi krajami. To nasza misja – mówi Alina Makarczuk, szefowa serwisu Ukrayina.pl.
Makarczuk jest dziennikarką ukraińskiego pochodzenia, która przez lata była związana z polskimi rozgłośniami radiowymi, a po wybuchu wojny wspólnie z Grupą ZPR współtworzyła radio „Z Wami FM” dla ukraińskich uchodźców w Polsce. Od marca 2022 r. przygotowuje też materiały o wojnie w Ukrainie dla stacji TVN24. Od maja br. w roli dyrektorki ds. partnerstw Ukrayina.pl, Alina Makarczuk odpowiada za rozwój serwisu zgodnie z jego strategią zasięgową i biznesową, a od sierpnia br. jako szefowa Ukrayina.pl kieruje również redakcją serwisu.
Dla Ukrayina.pl piszą ukraińscy dziennikarze i dziennikarki, pracujący z Kijowa i Warszawy. Wydawcą strony głównej Ukrayina.pl jest Ołeh Biłecki, który od ponad 15 lat jest związany
z ukraińskimi rozgłośniami radiowymi i telewizją, a od stycznia 2023 r. jest prowadzącym w wojennej telewizji informacyjnej Ukrainy „Maraton Jedynych Wiadomości”. W roli wydawczyń serwisu pracują Sylwia Preiss, która zdobywała doświadczenie dziennikarskie w Agorze, Polskim Radiu i w Wirtualnej Polsce oraz specjalizująca się w tematyce międzynarodowej Anastazja Svitlevska, wcześniej reporterka polityczna w agencjach informacyjnych RBK-Ukraina i UNIAN. Redaktorami Ukrayina.pl są: Anhelina Shorohova, Andrij Khomenko, Svitlana Kucherenko, Kyryło Voronko, Alona Chernetska, Eugeniusz Diaczkow,
Alina Vasylchenko i Vladyslav Yatsenko, a w roli reporterki pracuje Marta Radio. Redakcję Ukrayina.pl wspierają również Żenia Bespalyi jako specjalista ds. mediów społecznościowych,
Eugeniusz Horodziejczyk – specjalista ds. SEO oraz Krzysztof Beniowski – dyrektor ds. sprzedaży.
Redakcja Ukrayina.pl przygotowuje autorskie teksty w dwóch językach, które publikowane są zarówno na Ukrayina.pl, jak i na Gazeta.pl.
Serwis na stałe współpracuje z Polsko-Ukraińską Izbą Gospodarczą, a wcześniej współpracował również m.in. z em Europejskim i ONZ.
* dane własne wydawcy za okres czerwiec-sierpień 2023 r.
Gazeta.pl jest w czołówce największych polskich portali internetowych, a jej serwisy należą do wiodących w swoich kategoriach tematycznych. Prezentują użytkownikom różnorodne treści, m.in. artykuły oraz autorskie materiały wideo – dostępne także poprzez aplikacje na urządzenia mobilne. Według badania Mediapanel w sierpniu 2023 r. serwisy grupy Agora odwiedziło 18,9 mln użytkowników (real users), którzy wykonali 827,2 mln odsłon. Wśród najczęściej wybieranych serwisów znalazły się Kobieta.Gazeta.pl, Wiadomosci.Gazeta.pl, Plotek.pl, Sport.pl, eDziecko.pl, Podroze.Gazeta.pl, Next.Gazeta.pl i Kultura.Gazeta.pl.