Aktualności

Ukrayina.pl z kilkunastoosobowym zespołem, na czele serwisu Alina Makarczuk

 

Ukrayina.pl – serwis, który powstał z inicjatywy zespołu portalu Gazeta.pl  to najpopularniejsze medium prowadzone w języku ukraińskim w Polsce. Jego szefową jest Alina Makarczuk, która zbudowała kilkunastoosobowy zespół redaktorów, reporterów i wydawców, współtworzących stronę odwiedzaną średnio przez 2,5 mln użytkowników miesięcznie*. Ukrayina.pl to jedyny duży serwis działający w polskim internecie od początku konfliktu, zatrudniający dziennikarki i dziennikarzy zarówno z Polski, jak i Ukrainy.

Serwis Ukrayina.pl powstał w marcu 2022 r. z inicjatywy zespołu Gazeta.pl. Od początku publikuje teksty prawie wyłącznie w języku ukraińskim, poświęcone zarówno sytuacji w ogarniętym wojną kraju, jak i zagadnieniom dotyczącym życia Ukraińców i Ukrainek w Polsce.

Ukrayina.pl ma czytelników po obu stronach granicy. Według danych Mediapanelu, miesięcznie serwis odwiedza średnio około 0,5 mln polskich użytkowników (RU) (czerwiec-sierpień 2023 r.)

Z kolei główną grupę jego odbiorców stanowią Ukraińcy – w ciągu ostatnich trzech miesięcy serwis odwiedzało ich średnio 2 mln. Najwięcej użytkowników Ukrayina.pl przebywa Kijowie, Odessie, Warszawie, Dnieprze i Lwowie. Od początku 2023 r. do sierpnia br. wykonali oni łącznie przeszło 52 mln odsłon.

  Udało nam się stworzyć niepowtarzalny zespół polsko-ukraińskich dziennikarzy, ale przed nami stoi sporo wyzwań. Podczas wojny, także tej informacyjnej, na dziennikarzach spoczywa wielka odpowiedzialność, by rzetelnie informować o tym, co się wokół dzieje. Jako jedyny w Polsce serwis, jesteśmy naprawdę widoczni i obecni na rynku ukraińskim, gdzie budujemy markę dziennikarstwa niezależnego od jakiejkolwiek władzyPublikujemy również coraz więcej treści w języku polskim, tworząc tym samym most informacyjny pomiędzy naszymi krajami. To nasza misja  mówi Alina Makarczukszefowa serwisu Ukrayina.pl.

Alina Makarczuk jest dziennikarką ukraińskiego pochodzenia, która przez lata była związana z polskimi rozgłośniami radiowymi, a po wybuchu wojny wspólnie z Grupą ZPR współtworzyła radio „Z Wami FM” dla ukraińskich uchodźców w Polsce. Od marca 2022 r. przygotowuje też materiały o wojnie w Ukrainie dla stacji TVN24. Od maja br. w roli dyrektorki ds. partnerstw Ukrayina.pl, Alina Makarczuk odpowiada za rozwój serwisu zgodnie z jego strategią zasięgową i biznesową, a od sierpnia br. jako szefowa Ukrayina.pl kieruje również redakcją serwisu

Dla Ukrayina.pl piszą ukraińscy dziennikarze i dziennikarki, pracujący z Kijowa i WarszawyWydawcą strony głównej Ukrayina.pl jest Ołeh Biłecki, który od ponad 15 lat jest związany
z ukraińskimi rozgłośniami radiowymi i telewizją, a od stycznia 2023 r. jest prowadzącym w wojennej telewizji informacyjnej Ukrainy Maraton Jedynych Wiadomości”. W roli wydawczyń serwisu pracują Sylwia Preiss, która zdobywała doświadczenie dziennikarskie w Agorze, Polskim Radiu i Wirtualnej Polsce oraz specjalizująca się w tematyce międzynarodowej Anastazja Svitlevskawcześniej reporterka polityczna w agencjach informacyjnych RBK-Ukraina i UNIANRedaktorami Ukrayina.pl są: Anhelina ShorohovaAndrij KhomenkoSvitlana KucherenkoKyryło VoronkoAlona ChernetskaEugeniusz Diaczkow,
Alina Vasylchenko i Vladyslav Yatsenko, a w roli reporterki pracuje Marta Radio. Redakcję Ukrayina.pl wspierają również Żenia Bespalyi jako specjalista ds. mediów społecznościowych,
Eugeniusz Horodziejczyk – specjalista ds. SEO oraz Krzysztof Beniowski – dyrektor ds. sprzedaży.

Redakcja Ukrayina.pl przygotowuje autorskie teksty w dwóch językach, które publikowane są zarówno na Ukrayina.pl, jak i na Gazeta.pl. 

Serwis na stałe współpracuje z Polsko-Ukraińską Izbą Gospodarczą, a wcześniej współpracował również m.in. z Parlamentem Europejskim i ONZ. 

* dane własne wydawcy za okres czerwiec-sierpień 2023 r. 

***  

Gazeta.pl jest w czołówce największych polskich portali internetowych, a jej serwisy należą do wiodących w swoich kategoriach tematycznych. Prezentują użytkownikom różnorodne treści, m.in. artykuły oraz autorskie materiały wideo – dostępne także poprzez aplikacje na urządzenia mobilne.  Według badania Mediapanel w sierpniu 2023 r. serwisy grupy Agora odwiedziło 18,9 mln użytkowników (real users), którzy wykonali 827,2 mln odsłon. Wśród najczęściej wybieranych serwisów znalazły się Kobieta.Gazeta.pl, Wiadomosci.Gazeta.pl, Plotek.pl, Sport.pl, eDziecko.pl, Podroze.Gazeta.pl, Next.Gazeta.pl i Kultura.Gazeta.pl. 

BIURO REKLAMY GAZETA.PL

ul. Czerska 8/10
00-732 Warszawa

507095615

Monika Kotarska

Ekspert ds. reklamy internetowej Gazeta.pl