Od dziś, 18 października br. przez najbliższe kilka dni redakcje Ukrayina.pl i Gazeta.pl zapraszają czytelniczki i czytelników do odwiedzenia ukraińskich miast w towarzystwie reporterów z kolektywu Outriders. W ramach projektu „Jeden dzień w…” pięcioosobowy zespół z Polski we współpracy z ukraińskimi reporterami i reporterkami pokaże rzeczywistość Ukrainy w czasie wojny za pomocą materiałów stworzonych z wykorzystaniem technologii VR/360.
„Jeden dzień w…” to nieoczywista opowieść o miastach, w których toczy się wojna. Reporterzy i reporterki Outriders odwiedzą ich aż sześć: Kijów, Odessę, Krzywy Róg, Dniepr, Zaporoże i Mikołajów. W każdym z nich pokażą różne miejsca – takie, w których życie wydaje się toczyć swoim rytmem i takie, w których wyraźnie widać ślady po bombardowaniach. Do przybliżenia czytelniczkom i czytelnikom konkretnych miejsc i obiektów w różnych częściach Ukrainy wykorzystana została technologia VR, dzięki której odbiorcy mogą z bliska zobaczyć złożoną sytuację, w jakiej trwają mieszkańcy i mieszkanki pogrążonego w wojnie kraju.
– Wojna trawi Ukrainę ponad 220 dni. Jej mieszkańcy rano odprowadzają dzieci do przedszkola, a chwilę później muszą uciekać do schronów. Projekt reporterów Outriders realizowany przy wsparciu Ukrayina.pl odważnie i z bliska pokazuje ludzi, którzy mierzą się z bestialską siłą wojny. Ukraina nie może zostać sama, dlatego rolą dziennikarzy jest przypominać odwagę i niezłomność jej mieszkańców – mówi Łukasz Kijek, szef projektu Ukrayina.pl i dyrektor ds. partnerstw Gazeta.pl.
Wideoreportaże z ukraińskich miast będą promowane na stronach głównych serwisu Ukrayina.pl, najpopularniejszej polskiej strony internetowej skierowanej do obywateli Ukrainy oraz portalu Gazeta.pl. Przez najbliższe dni ich redakcje będą publikowały relacje z poszczególnych miast wraz z przekierowaniem na stronę „Jeden dzień w…”, a także zapowiedzi dotyczące kolejnych miejsc pokazywanych w projekcie.
Wszystkie materiały tworzone przez zespół Outriders w ramach projektu „Jeden dzień w…” są dostępne na stronie outride.rs/pl/artykuly/jeden-dzien-w.
– Miasta, w których będziemy pracować, są regularnie atakowane. Informacje pozyskiwane przez dziennikarzy i dziennikarki bezpośrednio z takich miejsc są nam potrzebne, tym bardziej, że pomimo niebezpieczeństwa wciąż toczy się w nich normalne życie. To właśnie chcemy pokazać, wykorzystując do tego technologię – mówi koordynator projektu Jakub Górnicki z Outriders.
– Mam na imię Walentyna, jestem dziennikarką i mieszkam w Mikołajowie – mówi nasza przewodniczka po zdewastowanym przez rosyjskich najeźdźców ukraińskim mieście. Za jej plecami widać hotel, jeden z kilku punktów tego bardzo szczególnego „oprowadzania”. Kiedy przesuniecie obraz na ekranach o 360 stopni, zobaczycie za kamerą VR Jakuba Górnickiego, dziennikarza z Outriders. W nagraniu wzięli udział również Aleksandra Rutkowska, Piotr Andrusieczko, Ewa Dunal oraz Zuzanna Olejniczak.
Projekt „Jeden dzień w…” to kolejna współpraca Gazeta.pl z Outriders. Dotychczas reporterki i reporterzy kolektywu dostarczali portalowi materiały z Ukrainy w formie podcastów, a redakcje współpracowały także przy nagradzanym projekcie #WizaDonikąd / #VisaToNowhere, opisującym losy osób, które z różnych miejsc ruszyły przez Białoruś na Zachód, oraz projekcie „Białoruskie domino” o wyborach prezydenckich na Białorusi.
Ukrayina.pl to ukraińskojęzyczny serwis, który powstał w marcu 2022 r. z inicjatywy zespołu portalu Gazeta.pl. Artykuły i materiały publikowane na stronie są pisane i tworzone przez zespół ukraińskich dziennikarzy z redakcji gazety „Expres” i serwisu Expres.online. Redakcja Ukrayina.pl przy wsparciu zespołu Gazeta.pl koncentruje się w szczególności na rozbudowywaniu części serwisu skierowanej do Ukrainek i Ukraińców, którzy zamieszkali w Polsce i potrzebują informacji dotyczących życia w naszym kraju.
Ukrayina.pl to najpopularniejszy serwis dla obywateli Ukrainy w Polsce – w ostatnim czasie odwiedziło go blisko 900 tys. użytkowników, którzy wygenerowali w nim prawie 2,2 mln odsłon, na stronie spędzając średnio 3 minuty i 30 sekund (Mediapanel, wrzesień 2022 r.).