Pierwsza połowa 2022 r. upłynęła pod znakiem agresji Rosji na Ukrainę, na co szybko zareagowały polskie media. Także Gazeta.pl działała nie tylko redakcyjnie, ale również mocno zaangażowała się w liczne akcje pomocowe. Teraz jej zespół prezentuje efekty podjętych kroków w cyklicznym raporcie zaangażowania stanowiącym podsumowanie zobowiązań wobec czytelniczek i czytelników. Gazeta.pl to jedyny portal w Polsce z deklaracją redakcyjną opisującą podejście i zasady działania dziennikarzy, którzy chcą tworzyć medium internetowe na nowe czasy.
Ambicją Gazeta.pl jest zmienianie świata na lepsze poprzez koncentrację na ważnych kwestiach społecznych. Prawa człowieka, wolne media, ekologia, edukacja, zdrowie psychiczne, postmillenialsi, inkluzywny język, fact-checking, dziennikarstwo rozwiązań, opinie i komentarze – oto filary tegorocznych zobowiązań portalu. Okazały się one niezwykle istotne w ostatnich miesiącach, które zostały zdominowane przez wojnę za wschodnią granicą Polski.
W pierwszych miesiącach 2022 r. kierunek działań zespołu Gazeta.pl wyznaczyły wydarzenia w Ukrainie. Dziennikarze portalu na bieżąco relacjonują najnowsze doniesienia, przygotowując eksperckie materiały, w tym w języku ukraińskim w serwisie Ukrayina.pl, który powstał z myślą o Ukraińcach mieszkających w Polsce. Gazeta.pl włączyła się także w działania mające zapewnić pomoc humanitarną mieszkańcom Ukrainy, stając się partnerem zbiórki Polskiego Centrum Pomocy Międzynarodowej (PCPM). Dzięki staraniom ukraińskich dziennikarzy Gazeta.pl zdobyła wyjątkowe znaczki pocztowe podpisane m.in. przez Witalija Kliczkę, Dmytro Kułebę i Romana Hrybowa, słynnego żołnierza z Wyspy Węży. Ponad 120 tys. zł z licytacji znaczków, przeprowadzonej wspólnie z PCMP i Allegro Charytatywni, zostało już przekazane na zakup karetek i sprzętu medycznego dla Ukrainy. Dodatkowo, Gazeta.pl wraz ze stowarzyszeniem Miasto Jest Nasze i serwisem Ukrayina.pl stworzyła akcję „Nie karm Putina”, w której dziennikarze portalu podpowiadali, jak za pomocą ekologii można przyczynić się do zmniejszenia zysków Rosji z handlu ropą.
Mimo wojny w Ukrainie, dziennikarze Gazeta.pl nie zapominają o tym, co dzieje się przy granicy z Białorusią. W kwietniu nagradzany dziennikarski duet – Anna Alboth i Karol Grygoruk wrócił na łamach Gazeta.pl do tematu polsko-białoruskiej granicy. Na stronach portalu ukazał się przejmujący reportaż dotyczący sytuacji uchodźców z Białorusi. Gazeta.pl po raz kolejny przyłączyła się też do świętowania Miesiąca Dumy. 25 czerwca br., w dniu Parady Równości w Warszawie na Gazeta.pl i w mediach społecznościowych portalu w ramach akcji „Jutro w Polsce” pojawiły się nagłówki „z przyszłości”, które pozwoliły czytelniczkom i czytelnikom wyobrazić sobie, jak mogłaby wyglądać Polska przyjazna społeczności LGBTQA+. Gazeta.pl mocno skupia się również na walce o prawa kobiet. To dlatego na początku roku ukazał się poradnik „Jak pisać o kobietach?” – ogólnodostępny poradnik językowy autorstwa Wiktorii Beczek, koordynatorki treści ds. różnorodności i inkluzywności w Gazeta.pl, który zajmuje się m.in. kliszami narracyjnymi przypisywanymi kobietom, medialnymi zwrotami wymagającymi zmiany oraz feminatywami. Z okazji Dnia Matki Gazeta.pl przedstawiła natomiast inny ważny społecznie projekt – stronę Niewidzialnyetat.pl, a na niej kalkulator pracy wykonywanej w domu. W ten sposób redakcja Gazeta.pl zachęcała do dyskusji na temat „niewidzialnego etatu”.
Najnowszy raport zaangażowania Gazeta.pl nie skupia się jednak tylko na trudnych tematach. Wspomina również o wyjątkowym projekcie „Polska Stories” serwisu Weekend.Gazeta.pl, w ramach którego młodzi autorzy szkolą się pod okiem reportażystki Olgi Gitkiewicz. Efektem bezpłatnych warsztatów będą publikacje na stronach Gazeta.pl. W lutym br. odbył się także Turniej Czterech Streamów Sport.pl, w ramach którego redakcja chciała połączyć zainteresowanie Polaków skokami narciarskimi i zimowymi igrzyskami oraz esportem i Twitchem. W charytatywnej grze w Deluxe Ski Jump 2 wzięli udział znani streamerzy, których rywalizacja przyciągnęła w sumie ponad 170 tys. użytkowników na Twitchu i aż 1,5 mln na TikToku.
Pełen raport zaangażowania Gazeta.pl za pierwsze półrocze 2022 r. można znaleźć na stronie: https://reklama.gazeta.pl/wp-content/uploads/2022/07/Raport-zaangazowania-Gazeta.pl-I-VI-2022.pdf
Zespół Gazeta.pl publikuje raporty zaangażowania regularnie od 2021 r. Poprzednie podsumowania można znaleźć na stronie Biura reklamy Gazeta.pl.
***
Gazeta.pl jest w czołówce największych polskich portali internetowych, a jej serwisy należą do wiodących w swoich kategoriach tematycznych. Prezentują użytkownikom różnorodne treści, m.in. artykuły oraz autorskie materiały wideo – dostępne także poprzez aplikacje na urządzenia mobilne. Według badania Mediapanel w czerwcu 2022 r. serwisy Grupy Agora odwiedziło 17,9 mln użytkowników (real users), którzy wykonali 538,5 mln odsłon. Wśród najczęściej wybieranych serwisów znalazły się Kobieta.Gazeta.pl, Plotek.pl, eDziecko.pl, Sport.pl, Wiadomosci.Gazeta.pl, Next.Gazeta.pl i Moto.pl.