Akcja społeczna:
Psie sprawy Warszawy

26.03.2012
A A A
Razem z roztopami w parkach, na trawnikach i chodnikach pojawia się symbol polskiej wiosny - psie kupy. W marcu 2011 Gazeta Wyborcza wraz z partnerami - Miastem Stołecznym Warszawa, Biurem Ochrony Środowiska, Zakochaj się w Warszawie, eea grants i siecią sklepów KAKADU, już po raz trzeci wypowiedziała wojnę miejskim zagrożeniom estetycznym i biologicznym, zachęcając właścicieli psów do sprzątania po swoich pupilach.


Cele i realizacja

„Sprzątam po moim psie” to cykliczna akcja stołecznego wydania Gazety Wyborczej oraz serwisu Warszawa.Gazeta.pl. Organizowana od 2010 roku odniosła duży sukces i zaowocowała happeningiem oraz mnóstwem tekstów, komentarzy, listów oraz debatą społeczną.
Celem akcji była edukacja Warszawiaków - właścicieli czworonogów, w zakresie ważnego i budzącego emocje tematu dotyczącego współżycia ludzi i psów w jednej przestrzeni - czyli sprzątania po psach w mieście. Poprzez akcję chcieliśmy uświadomić mieszkańcom Warszawy, jak ważną rolę w miejskim życiu odgrywają oni sami.


 


Aby dotrzeć z przekazem do jak największej liczby odbiorców, postanowiliśmy połączyć wiele form komunikacji:
w Gazecie Wyborczej Stołecznej i  dodatku Co Jest Grane Warszawa regularnie publikowaliśmy artykuły (jedne dowcipne, inne bardziej poważne) zachęcające do sprzątania po swoich czworonogach.

Został stworzony serwis dedykowany akcji w ramach Gazeta.pl Warszawa, w którym publikowaliśmy praktyczne rady, opinie właścicieli psów, informacje o przepisach, sondy, materiały wideo, wypowiedzi osób wspierających akcję (między innymi Tomasza Raczka i Anny Muchy). Zachęcaliśmy też internautów do przesyłania listów opisujących realia życia z psem w swojej dzielnicy. Podtrzymywaliśmy zainteresowanie tematem na Facebooku, zachęcając członków naszego fan page'a  „Sprzątam po moim psie” do otwartej debaty i dzielenia się przemyśleniami.






Podsumowaniem akcji był otwarty happening na Polu Mokotowskim, w którym uczestniczyło kilkaset osób. Były bezpłatne porady weterynaryjne, a stowarzyszenie Zwierzęta Ludziom zajmujące się m.in. dogoterapią zaprezentowało umiejętności psów terapeutów. Odbyły się też pokazy psiego frisbee w wykonaniu grupy DiscBusters i szkolenia psów przygotowane przez trenerów ze szkoły DOGadajcie się. Odbył się też turniej wiedzy o psach, w której wygraną była karma za 1 tys. zł. Dla dzieci Kakadu i Pub Lolek przygotowały specjalne gry i zabawy, a w międzyczasie straż miejska edukowała uczestników happeningu o obowiązkach właścicieli psów i bezpieczeństwie względem tych zwierząt. Fundacja Pomocna Łapa opowiedziała o psach asystujących osobom niepełnosprawnym.  W czasie happeningu można było wesprzeć też schronisko w Celestynowie lub zaadoptować stamtąd psa. Do pomocy schronisku zachęcał krytyk filmowy i publicysta Tomasz Raczek oraz raper Wujek Samo Zło.





Rezultaty

W trakcie akcji opublikowaliśmy ponad 20 artykułów w internecie i w Gazecie Stołecznej. Reklama w wydaniu stołecznym Gazety Wyborczej miała szansę dotrzeć co najmniej raz do grupy  845 000 osób w wieku powyżej 15 roku życia*.
Fan Page na Facebooku zgromadził ponad 1800 fanów.
Akcja zaowocowała dużym zainteresowaniem czytelników i internautów. Okazuje się, że temat psiej kupy wciąż wzbudza wśród właścicieli psów i mieszkańców miast duże emocje. Dostaliśmy kilkadziesiąt listów, a pod każdym artykułem pojawiało się od kilku do kilkunastu komentarzy.
W tym roku, w marcu, planowana jest kolejna edycja kampanii.




*źródło: Polskie Badania Czytelnictwa, Realizacja MillwardBrown SMG/KRC, III 2011, gc: woj. mazowieckie z wyłączeniem dawnych woj. ciechanowskiego, łomżyńskiego, ostrołęckiego, płockiego, radomskiego, N=352, wskaźnik OTS 1+ dla 8 emisji (poniedziałek, piątekx2, wtorek-czwarte, sobotax1), opracowanie Agora SA

Podsumowaniem akcji był otwarty happening na Polu Mokotowskim, w którym uczestniczyło kilkaset osób. Były bezpłatne porady weterynaryjne, a stowarzyszenie Zwierzęta Ludziom zajmujące się m.in. dogoterapią zaprezentowało umiejętności psów terapeutów. Odbyły się też pokazy psiego frisbee w wykonaniu grupy DiscBusters i szkolenia psów przygotowane przez trenerów ze szkoły DOGadajcie się. Odbył się też turniej wiedzy o psach, w której wygraną była karma za 1 tys. zł. Dla dzieci Kakadu i Pub Lolek przygotowały specjalne gry i zabawy, a w międzyczasie straż miejska edukowała uczestników happeningu o obowiązkach właścicieli psów i bezpieczeństwie względem tych zwierząt. Fundacja Pomocna Łapa opowiedziała o psach asystujących osobom niepełnosprawnym. W czasie happeningu można było wesprzeć też schronisko w Celestynowie lub zaadoptować stamtąd psa. Do pomocy schronisku zachęcał krytyk filmowy i publicysta Tomasz Raczek oraz raper Wujek Samo Zło.