Deutsche Bank
Edukacja w finansach

17.02.2012 11:58
A A A
Jak poruszać się wśród meandrów finansów? Jak uczynić skomplikowane pojęcia i złożone schematy zrozumiałymi i przydatnymi w codziennym życiu? "Gazeta Wyborcza" wraz z portalem Gazeta.pl i Partnerem Deutsche Bank PBC podjęły to wyzwanie.


Pomimo szerokiej dostępności produktów finansowych, Polacy korzystają z nich rzadziej niż ma to miejsce w krajach Europy Zachodniej, o czym świadczy stosunkowo niski procent osób wykorzystujących możliwości tak prostego rozwiązania jak bankowość elektroniczna*. Problemem jest też odsuwanie w czasie decyzji o rozpoczęciu regularnego oszczędzania czy inwestowania z myślą o zabezpieczeniu na czas przejścia na emeryturę. Przyczyn takiego stanu może być kilka, np. niewystarczający poziom wiedzy na temat konstrukcji czy mechanizmów działania rozwiązań finansowych. Dlatego zdecydowaliśmy się poprzez multimedialny cykl edukacyjny przybliżyć tematykę finansową szerokiemu gronu odbiorców.

„Edukacja w finansach” to realizowany w latach 2010-2011 projekt multimedialnego przewodnika po świecie finansów, opracowany wspólnie przez media AGORA SA:  „Gazetę Wyborczą”, portal Gazeta.pl i Radio TOK FM. Partnerem projektu został Deutsche Bank PBC.

Głównym celem projektu było propagowanie wiedzy o mechanizmach świata finansów, produktach i usługach bankowych, a także promowanie dojrzałego sposobu myślenia o zarządzaniu budżetem domowym, uwzględniającego dłuższą perspektywę i zmienność warunków rynkowych, a będącego przeciwieństwem tradycyjnej, pokutującej jeszcze wśród Polaków zasady „od wypłaty do wypłaty”.

Realizacja
:
Projekt „EDUKACJA W FINANSACH” rozpoczął się w roku 2010 cyklem redakcyjnym publikowanym na łamach ogólnopolskiego wydania „Gazety Wyborczej”, poszerzonym dodatkowo o specjalne wydanie finansowe magazynu „Wysokie Obcasy” dedykowanego kobietom - „Kobiety w finansach”  oraz uruchomieniem redakcyjnego serwisu internetowego pod tą samą nazwą.

Zwieńczeniem cyklu z 2010 roku i jednocześnie pierwszym elementem otwierającym projekt w 2011 r. było wydanie „Przewodnika po domowych finansach” autorstwa redaktora „Gazety Wyborczej”  Macieja Samcika. Przewodnik został wydany w formie książkowej jako dodatek do „Gazety Wyborczej”.



 


Kolejną odsłoną kampanii w roku 2011 był cykl artykułów redakcyjnych w ogólnopolskim wydaniu „Gazety Wyborczej”, na stronach „Biznes, Ludzie, Pieniądze”. Działania prowadzone były w terminie od lutego do listopada 2011 roku.  Publikacji wszystkich odcinków cyklu, koncentrujących się za każdym razem na nowym zagadnieniu, towarzyszyły komentarze ekspertów Deutsche Bank PBC pośród ekspertów innych instytucji finansowych.



W Internecie nadal prowadziliśmy serwis redakcyjny, gdzie pojawiały się nowe: artykuły redakcyjne, poradniki, słownik podstawowych pojęć bankowych, sondaże, analizy doradców finansowych, badania konsumenckie, praktyczne instruktaże wideo oraz wywiady. W sumie opublikowane zostały 103 materiały redakcyjne, 398 098 użytkowników (UU), 649 832 odsłon serwisu**.
Udostępniliśmy również forum, gdzie na pytania użytkowników odpowiadali eksperci Deutsche Bank PBC.



Działania w prasie i Internecie wsparte były advertorialami w radiu TOK FM, co pozwoliło na poszerzenie  zasięgu i dotarcie do większej grupy odbiorców. Wyemitowaliśmy 26 spotów, w poniedziałki po 3 emisje dziennie w porannym drivertime'ie.

Rezultaty:

W sumie w okresie od lutego do listopada 2011 roku opublikowany został cykl niemal 70 tekstów redakcyjnych** poświęconych produktom oraz usługom bankowym. W trakcie trwania projektu sprzedane zostało 9 599 000 egzemplarzy „Gazety Wyborczej” *** zawierającej 31 materiałów opatrzonych logo partnera projektu - Deutsche Bank PBC, a 4 264 000 osób miało szansę zobaczyć co najmniej jedną z tych publikacji****.

Nasz projekt został doceniony w Europie. W grudniu 2011 projekt został uhonorowany prestiżową nagrodę European Excellence Award w kategorii komunikacja finansowa.

Sabina Salomon

Sabina Salamon
Rzecznik Prasowy
Deutsche Bank PBC S.A


"Wzrost świadomości finansowej Klientów podnosi poprzeczkę instytucjom finansowym. Stwarza mobilizującą presję na jeszcze większą konkurencyjność, innowacyjność, niepowtarzalność naszych bankowych ofert. Wyedukowany Klient przy wyborze produktów finansowych nie poprzestanie na lekturze prostych zestawień - będzie drążył i szukał najlepszej oferty w swojej klasie. A równocześnie będzie dokonywał świadomych wyborów i korzystał z coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań. Dlatego z dużą przyjemnością bierzemy udział w trwającym już drugi rok w projekcie „Edukacja w finansach” realizowanym przez Wydawnictwo Agora - Gazetę Wyborczą, portal Gazeta.pl oraz Radio Tok FM. Nasz wspólny projekt w bardzo przystępny, ale też merytoryczny, ekspercki sposób pomaga bez problemu odnaleźć się w nie tak skomplikowanym, jak by się wydawało, świecie finansów."

Joanna Kwas

Joanna Kwas
Kierownik Doradców Klientów Strategicznych
Agora SA


"Edukacja w Finansach" to największy cykl edukacyjny realizowany w ciągu ostatnich dwóch lat w ramach mediów Agory. Wspólnie z Deutsche Bank, w umiejętny sposób i długoterminowo wykorzystaliśmy potencjał naszych mediów. Akcja słuszna społecznie jednocześnie realizująca potrzeby Partnera"

* Polska zajmuje 20. miejsce w Europie pod względem ilości osób korzystających z bankowości on-line; źródło: DB Research, Pew, Eurostat, 2010: http://www.dbresearch.com/PROD/DBR_INTERNET_EN-PROD/PROD0000000000264269.pdf;jsessionid=820A662341A7324C7C65652A173D6448.srv22-dbr-de
** Gemius Traffic, 2.12.2011
*** Polskie Badania Czytelnictwa, realizacja MillwardBrown SMG/KRC, szacowana liczba osób na podstawie danych czytelniczych z okresu 02-12.2010, N = 44 416 (grupa celowa: osoby w wieku 15 lat lub więcej), N = 36 444 (grupa celowa: osoby w wieku 25 lat lub więcej), estymacja na podstawie wskaźnika OTS 1+ dla 50 wejść (37 x poniedziałek, 3 x czwartek, 5 x piątek, 4 x sobota, 1 x Wysokie Obcasy), opracowanie Agora S.A.
**** Autoprezentacja danych ZKDP (02-09.2011) opracowanych przez Agorę S.A. oraz danych własnych wydawcy (10-11.2011).  Rozpowszechnianie płatne razem Gazety Wyborczej w dniach: 11, 12, 14, 21, 28 lutego 2011; 07, 14, 21, 28 marca 2011; 04, 11, 18 kwietnia 2011; 09, 16, 23, 30 maja 2011; 06, 20 czerwca 2011; 02, 03, 05, 12, 19, 26 września 2011; 03, 10, 17, 24 października; 7, 14 listopada 2011.